söndag 12 september 2010

Cordoba

Idag har jag varit i Cordoba hela dagen.. kan summeras som, VARMT!
Klockan 9 var det redan 27 grader varmt sen blev det buss i två timmar, tackolov (=menos mal) fanns det AC.. Men kan lova att 9.15 ville jag duscha igen första gången.. var inte alls en bra dag för utflykt, speciellt inte med tanke på att det alltid är 10 grader varmare i Cordoba än Málaga som Marian så snällt berättade för mig NU när jag kom hem.............

Förutom den enorma värmen så är Cordoba känt för sin Moské och Katedral. Det är en Moské och Katedral som är byggda ihop, i samma byggnad finns alltså både katedralen och mosken..
Verkligen häftigt att se. Det är den tredje största mosken i världen men är inte vänd mot Mekka utan mot Damaskus vilket gör den lite mer unik.

Höger: Jardín del Alcazar (Slotts Trädgården)
Nedan Vänster: Punto Romano (Den romerska bron)
Nedan Höger: Mezquita de Cordoba (Cordobas Moské)


Mañana ska jag till skolan som vanligt.. 9.30 börjar vi, ska tydligen kom en skolklass på 16 år från Österrike för att vara här en vecka, ryktas lite om att vi ska ha våra klasser mellan 17-20 isf.. får la se hur det blir..
Det vill jag helst inte, bättre direkt på morgon så man kommer upp i tid!

Jag har också lärt mig mina glosor för fredag så nu ska jag hitta på nya tills i morgon, behöver lite inspiration.
Nu ska jag kolla på film, blir Obsessión med Josh Hartnett.. Inte helt fel att avsluta kvällen med lite skype och Josh ;)

Un Beso

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar